Niestety, nie umiem redstone.
Redstone to odpowiednik prądu w Minecrafcie. Wystarczy niewiele, aby zbudować ciekawe mechanizmy. Niestety, wiele osób "nie ogarnia", jak się to robi i przez to omija ich duża frajda. Ta notka jest właśnie dla takich osób. Tutaj od podstaw wytłumaczę Redstone.
A więc absolutną podstawę wie każdy: Redstone rozkładamy jak kabel. Jeżeli zasilimy go przez aktywację guzika/dźwigni/czegoś innego lub położymy pochodnię, czerwony proszek zaczyna się delikatnie świecić i przewodzi prąd. Urządzenia podłączone do zasilonego czerwonego proszku robią różne rzeczy. Lampa świeci, TNT wybucha, tłok przesuwa się. Teraz omówie po kolei możliwości obiektów, które każdy zna, ale nie każdy rozumie:
Czerwona pochodnia
To, że można ją położyć i zasila redstone wie każdy. Jednak już nie każdy może wiedzieć, że lampę można wyłączyć. Musimy zasilić blok, na którym znajduje się pochodnia, co zaraz wytłumaczę prościej:
-Pochodnia stoi na bloku. Aby zasilić blok, musimy do niego dostarczyć energię. Jak to zrobić? Najprostszym sposobem jest postawienie drugiej pochodni pod blokiem z pierwszą. W ten sposób dolna pochodnia zasili blok nad nią, czyli ten z pochodnią, a w efekcie pochodnia zgaśnie. Możemy też poprowadzić obwód do bloku, gdy go zasilimy, to pochodnia zgaśnie.
-Pochodnia stoi na boku bloku. Podobnie jak wyżej możemy zasilić jej blok z dołu i z boku, ale możemy też położyć obwód na bloku, na którym stoi pochodnia. Gdy uruchomimy obwód, pochodnie zgaśnie.
Ale podpinam redstone do bloku z boku i nie działa
Aby energia doszła do bloku, kabel musi iść prosto w stronę bloku (przynajmniej ostatni segment). Zauważ, że gdy postawisz koło twojego kabla drugi, obwód zakręci i może ominąć twój blok. Co na to poradzić? Zrób zakręt systemu wcześniej, przez co ostatni segment będzie nienaruszony. Możesz też poprowadzić kolejne kable od następnych ścian bloku. Skoro blok będzie zasilony, to zasili nam obwody.
I co mi da ta wiedza?
Pomoże robić ciekawe mechanizmy.
-Odwrócenie sygnału - wyobraź sobie, że chcesz zrobić system, w którym gdy naciśniesz guzik, na chwilę otworzą się drzwi z tłoków, a potem zasuną. Wszystko fajnie, ale tłoki muszą być wysunięte, gdy guzik nie jest naciśnięty oraz muszą się schować, gdy naciśniesz guzik. Rozwiązanie tego kłopotu jest proste. Umieść w sygnale czerwoną pochodnię, która będzie zasilać tłoki. Teraz tłoki są wysunięte. Nadszedł czas skorzystać z powyższego triku. Postaw guzik do otwierania twoich drzwi i poprowadź od niego kabel do bloku, na którym stoi pochodnia. Teraz, gdy uruchomisz mechanizm, sygnał dotrze do pochodni i zgasi ją, więc tłoki nie będą dłużej zasilone i schowają się.
-Systemy mrygające - Możesz utworzyć system, który będzie mrygał. Postaw koło siebie trzy bloki. Na dwóch z nich postaw pochodnie (po tej samej stronie, po bokach), środkowy zostaw pusty. Poprowadź obwody od obu pochodni na bloki z tymi pochodniami. Utworzy się błędne koło: pochodnie zasilą obwód, obwód zgasi pochodnie, ale skoro pochodnie są zgaszone, to nic nie zasila obwodu, więc i obwód zgaśnie, co spowoduje ponowne zapalenie się pochodni i tak w kółko.
-Poszukajcie w internecie filmów o bramkach. Tam macie proste ale pomysłowe mechazmy, jak z kilku pochodni zrobić np. blokadę, albo że dwie dźwignie muszą być w konkretnych pozycjach by energia poszła dalej.
No dobrze, to teraz nieco podsumujmy czerwone pochodnie i zbudujmy... Drzwi na hasło z dźwigni. Będziemy mieli osiem dźwigni, tylko, jeżeli odpowiednio je ustawimy (góra-dół), otworzą się nam drzwi. Brzmi ciężko, ale to nie jest trudne. Ustawiamy osiem dźwigni. Każda na osobnym bloku. Teraz ustawiamy na nich kobinację, która ma otwierać nasze drzwi. Po drugiej stronie bloków z dźwigami ustawiamy czerwone pochodnie. Jak łatwo zauważyć, niektóre pochodnie są zapalone, a inne nie, gdyż dźwignie ustawione w dół wysyłają energię i zasilają bloki.
Gdy już to mamy, nad czerwonymi dźwigniami ustawiamy sufit, tak, aby każdą pochodnię zasłaniał blok i znajdował się tuż nad nią.
Teraz musimy doprowadzić, aby, gdy wszystkie dźwignie prawidłowo ustawimy, sygnał zanikł. To uruchomi postawioną przez nas potem pochodnię i otworzy drzwi. Jeżeli czerwona pochodnia od dźwigni się pali, stawiamy na bloku nad nią drugą pochodnię, która zgaśnie. Jeżeli pochodnia na dole już jest zgaszona, stawiamy nad nią obwód redstone. Następnie prowadzimy obwód obok, który dotyka o wszystkie pochodnie i wcześniejsze obwody na suficie dźwigni i prowadzimy do bloku z czerwoną pochodnią. Czerwona pochodnia będzie się palić, bo cała nasza górna część systemu nie przewodzi energii. Przenosimy sygnał do drzwi.
Jak to działa?
Zauważmy, że wszystko ustawiliśmy tak, by na górze nic nie wysyłało energii. Jeżeli przestawimy choć jedną dźwignię, w jednym miejscu pojawi się energia, która zasili cały system i wyłączy pochodnię odpowiedzialną za drzwi. Tylko, jeżeli wszystkie dźwignie będą odpowiednio ustawione, drzwi się otworzą. Naturalnie można ten system robić na dowolną ilość dźwigni, ale należy pamiętać, że sygnał redstone jest ograniczony i po piętnastu blokach kabla zanika.
Końcowe porady:
-Nie wszystkie bloki przewodzą energię. Do bloków, które nie przewodzą energię, zaliczamy np. szkło albo glowstone. Jak sprawdzić, czy blok przewodzi energię? Wystarczy spróbować postawić na nim obwód redstone. Jeżeli się uda, blok przewodzi prąd.
-Nie można ustawić bloku z czerwoną pochodnią na boku, która skierowana jest na blok obok z inną pochodnią, gdyż to nie zgasi drugiej. Musimy jeszcze poprowadzić obwód do bloku. Jedyny przypadek, gdy pochodnia zasila blok jest wtedy, gdy jest pod nim.
-Jeżeli np. chcesz doprowadzić energię na szczyt wieży, nie marnuj miejsca na redstone. Ustaw w jednej kolumnie pochodnie i bloki, na którym stoją. Wystarczy, że ich liczba będzie nieparzysta, a doprowadzisz energię do góry, bo pierwsza pochodnia zasili drugą, która zgaśnie i zapali trzecią, trzecia wyłączy czwartą więc czwarta włączy piątą, a piąta wyłączy szóstą i tak dalej.
-Pamiętaj, że uruchomienie bądź zgaszenie pochodni trwa 0,1 sekundy. Przy dużych mechanizmach może minąć kilka sekund, nim sygnał dojdzie, zwłaszcza, gdy korzystasz z wielu pochodni.
-Czerwone pochodnie świecą słabiej niż zwykłe. Można wykorzystać systemy mrygające do zrobienia mrygających lamp. Jeżeli mryganie ma być rzadsze, przyda się nam system z przekaźników, wielu pochodni bądź wagonik jeżdżący w kółko i naciskający przy każdym okrążeniu tory z płytką.
-Jeżeli postawisz pochodnię na bloku redstone, nie będziesz mógł jej zapalić, gdyż ten blok sam w sobie jest zasilony.
-Blok techniczny ID 75 to zgaszona pochodnia, można ją uzyskać poprzez tryb creative komendą give, ale po postawieniu zamieni się w zwykłą pochodnię (chyba, że postawimy na zasilonym bloku, ale po zniszczeniu pochodni wypadnie nam zwykła czerwona pochodnia).
To by było na tyle. Jeżeli chcecie, mogę opisywać więcej rzeczy z redstone, commandblocki, lejki, przekaźniki, wyraźcie się na forum lub tutaj w komentarzach,
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz