Minecraft głównie polega na budowaniu, ale w Internecie są tysiące mapek przygodowych. Dziś rozpiszę się o nich.
Jest to coś w stylu toru przeszkód. Autor każe nam dojść do celu, każąc nam przechodzić przez wiele pułapek i niebezpieczeństw. Często też są zagadki logiczne. Poniżej wypiszę typy mapek
Parkour - ta mapka skupia się na skakaniu nad przepaściami.
Escape - ten rodzaj mapki skupia się na zadaniach logicznych, często z redstone, niewykluczone są też pojedyncze elementy parkoura.
Adventure/RPG - Jesteśmy w dużym świecie i wykonujemy zadania zlecane przez NPC. Zwykle trzeba wgrać modyfikacje na NPC.
Teraz wypiszę najklasyczniejsze zagadki w mapkach.
-Czasem otrzymujemy sztabkę metalu i żwir. Zwykle w okolicy jest pomieszczenie łatwopalne. Musimy kłaść i rozbijać żwir tak długo, dopóki nie wypadnie nam krzemień. Potem tworzymy zapalniczkę i spalamy ściany. Zwykle z góry spadną piaskowe schody lub za ścianą jest przejście
-Widzimy mnóstwo skrzyń, a potrzebujemy dźwignię. Najczęściej potrzebny item jest w jednej ze skrzyni, musimy mieć trochę cierpliwości
-Gdy szukamy dźwigni/przycisków, musimy sprawdzać wszędzie. Często mechanizmy są pochowane na dachu lub za tablicami informacyjnymi.
-Zdarza się, że musimy wykorzystać wodę i lód, by przetransportować przedmiot, który zasili mechanizm do przejścia dalej. Czasem musimy też uruchomić go czymś z daleka, np. wędkami, łukami, śnieżkami.
-Często są labirynty, w których musimy znaleźć coś, co otworzy nam wyjście
Mapki są zwykle w trybie Survival (wtedy są szczegółowe zasady co i jak można budować/niszczyć) lub Adventure. Jedynie czasem jakieś parkoury są w trybie Creative. Zazwyczaj możemy niszczyć określony rodzaj bloku (np. glinę), oraz wolno nam kłaść elementy mechanizmów na konkretnych blokach (np. na obsydianie). Często znajdziemy punkty, które są liczone jako itemki, np. kulki szlamu lub szmaragdy. Pod koniec gry dowiadujemy się, ile maksymalnie mogliśmy zebrać punktów. Niestety, gdy zginiemy w lawie, to nic nie uratuje naszych klamotów. Dlatego cenne rzeczy warto chować do skrzyń kresu.
Robiąc mapkę należy pamiętać, aby miała ona jakąś fabułę. Dobrze przekazuje się historie za pomocą tabliczek, książek oraz commandblocków (komenda /say tekst). Od 1.5 można wykorzystać nowe mechanizmy do nowych zagadek. Tu mogą się przydać złote i żelazne płyty.
Powinny być też łóżka, z możliwością zmienienia pory dnia na noc. W ten sposób gracz będzie miał "chechpoint", w którym pojawi się po odrodzeniu.
Ale najważniejsze, to aby mapka była oryginalna. Wymienione wyżej patenty na zagadki są oklepane i w prawie każdej mapce. Dobre pomysły i umiejętność robienia skomikowanych mechanizmów z redstone to podstawa.
Do mapki warto dodać teksturę, w której będzie wyglądała lepiej. Można narysować coś samemu lub poszukac gotowej tekstury. Dobrym pomysłem do mapy post-apokaliptycznej jest tekstura "Last Days". Do grania się nie nadaje, bo bloki nie przypominają tego, czym są (nie ma kolorów wełny, są komputery), ale wyśmienicie nadają się do robienia opuszczonych fabryk.
A mapki parkour? Stawianie pojedyńczych bloków i kazanie skakać po nich to złe podejście. Wykorzystajmy tłoki, drabiny, różne właściwości bloków (jak woda lub piasek dusz). Warto też dodać jakąś fabułę i stawiać często checkpointy, aby gracz się nie frustrował.
Do mapki Adventure polecam moda NPC Custom. Dzięki temu będziemy mogli tworzyć własnych NPC, wybrać im skina, ustalić dialogi i zachowanie stworzenia, wybrać, co robi (handluje, jest ochroniarzem do wynajęcia). Potrzebne też są piękne budowle i dobra znajomość commandblocków. Znaczna większość mapek RPG są w średniowieczu. W tego typu mapce najważniejsza jest rozbudowana fabuła. To jest prawie jak opowieść, książka, której jesteśmy częścią. Dlatego historia musi być odpowiednio przemyślana. Są serwery RPG, gdzie cała gra polega na wykonywaniu zadań od mieszkańców mapy. Nie ma tam PvP czy budowania, bo nie o to w tym chodzi. Gra skupia się tam na fabule.
To by było na tyle. Jeżeli chcecie, abym napisał artykuł o czymś konkretnym lub poruszył jakiś temat, piszcie do mnie na forum lub napiszcie w komentarzach. Zostawiajcie tu swoje komentarze, bo jak razie nie ma żadnych śladów tego, że poza mną i Tymbarkową ktoś tu wchodzi. A podobno jest inaczej.
Miłego dnia ;)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz